Promo-trend: na de persoonlijke beschermingsproducten nu de verwenproducten - PromZ.be
Promo-trend_na de persoonlijke beschermingsproducten nu de verwenproducten

Promo-trend: na de persoonlijke beschermingsproducten nu de verwenproducten

Na de rush op mondmaskers en ontsmettingsmiddel in het corona-jaar 2020 zijn de consumenten momenteel op zoek naar verwenproducten. Die trend stipte het Amerikaanse Promotional Products Association International recent aan. Promotioneel kunnen marketeers daarop inspelen (promo-trend).

PPAI stelt dat nu miljoenen consumenten gedwongen thuis (hebben moeten) zitten, zij geld zijn gaan uitgeven aan ‘zelfverwen’-producten. Volgens data van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau NPD Group stegen de uitgaven voor parfum in het eerste kwartaal van 2021 met 45%. Nielsen liet weten dat in april 2021 de verkopen van champagne met 103% gestegen waren. Marketeers noemen dergelijke producten nu ‘alledaagse luxe’ of ‘betaalbare luxe’. Het gaat dan minder om het extravagante van luxe, maar meer om het comfort en gemak. De verkopen van de ‘grote luxe’ gingen juist jaar-op-jaar met bijna een kwart achteruit. Wat voor consumenten ook aantrekkelijk is, is als die ‘nieuwe verwenproducten’ duurzaam en milieubewust zijn.

De betaalbare luxeproducten zijn interessant in de b-to-b-markt, zowel naar eigen medewerkers als naar klanten toe. Maar dat wil niet zeggen dat dergelijke producten niet in de consumentenmarkt als promotioneel item kunnen. Recent boden Beiersdorf en Unilever geurkaarsen als premium bij volume-aankopen bij Kruidvat.