Meer en meer retailers bieden hun folder niet meer alleen aan op papier, maar eveneens op de eigen website. Daarnaast heeft BD Media met MyShopi ook een overzicht van folders die online geconsulteerd kunnen worden. Toch blijft de papieren folder een krachtig medium.
Dat retailers naar alternatieven voor de papieren folder kijken, is logisch vanuit kostenstandpunt. De prijzen voor drukwerk (vooral papier) stijgen en ook gemeenten heffen (meer) belastingen op ongeadresseerde huis-aan-huis bedeelde folders. In het magazine Gondola zegt managing director Leen Dehantschutter van BD Media (de belangrijkste verdeler van folders van retailers) dat papier belangrijk blijft. “Slechts 4% van de consumenten leest enkel de digitale folder. 61% raadpleegt folders zowel digitaal als op papier. 90% verkiest de papieren folder. Het geeft aan hoe populair de papieren variant nog altijd is. Consumenten vinden het fijn om aanbiedingen en promoties uit te pluizen wanneer zij dat willen, niet wanneer het gepusht wordt,” aldus Dehantschutter.
Private label
Uit gegevens van marktonderzoeksbureau NielsenIQ blijkt dat het aandeel van private labels in 2022 39,1% was. Een jaar eerder was dat nog 37,5%. Het is de grootste stijging van het aandeel van private labels in de afgelopen 25 jaar. Alle retailers zetten zwaar in op private labels, zeker nu de consumenten door de inflatie (aangewakkerd door de hoge energieprijzen) prijsbewust zijn geworden. Hard discounters als Lidl en Aldi spelen daar in de communicatie ook op in. Aldi bijvoorbeeld maakt in de wekelijkse folder een prijsvergelijking tussen ‘al die merken’ en de goedkopere ‘Aldi-merken’. Aldi en Lidl hadden in 2022 samen een marktaandeel van 47,5% tegen 46,8% in 2021.