In 2021 is er sprake geweest van een lichte stijging van het aantal acties met promotionele producten en business gifts. In 2021 telde PromZ-be 285 dergelijke acties tegenover 262 in 2020 (het jaar van de corona-lockdown). Dat is een stijging van bijna 9%.
Uit de cijfers van de PromoWatch die PromZ-be wekelijks bijhoudt, blijkt ook het EK-effect. Het EK-voetbal van 2020 (waar de Rode Duivels aan deelnamen) werd door de corona-pandemie verplaatst naar 2021. Dat had tot effect dat in 2020 een aantal acties afgevoerd werd of doorgeschoven werd naar 2021. Voetbal-maand juni was afgelopen jaar de maand met de meest acties met promotionele producten (48) en was vergelijkbaar met juni 2018 toen het WK – een toernooi ook mét de Rode Duivels – plaatsvond (57).
2021 was redelijk vergelijkbaar met 2019, het laatste ‘gewone’ jaar (dat wil zeggen zonder de impact van de corona-crisis). In 2019 telde PromZ-be 297 acties. Opvallend is wel dat de zomermaanden in 2021 vergeleken met eerdere jaren zwak waren. Er waren vooral minder specifieke zomer- en terug-naar-schoolacties.
PromZ-be keek ook wie de meeste acties voerde. Roularta Media Group deed de meeste acties (veelal met encarts in de eigen magazines om abonnementen aan de man te brengen). Bedrijven met veel merken in portefeuille (zoals P&G, L’Oréal en Beiersdorf) scoorden ook hoog. Veruit de meeste acties voerden de adverteerders in de winkels van Kruidvat. In de top tien staan ook veel retailers: zij gebruikten promotionele artikelen letterlijk voor de eigen winkel.
De methode
PromZ-be kijkt elke week welke adverteerders acties met product media voeren op basis van folders (online en offline), magazinebijlagen, winkelbezoek en direct mails in de brievenbus. Elke week neemt PromZ-be folders van dezelfde retailers door en dat al sinds enkele jaren. Die methode geeft een indicatie van het aantal acties. Voor de tellingen op jaarbasis is er geen rekening gehouden met glazenacties van individuele bierbrouwers. Die gaan immers buiten de sector van product media-aanbieders (distributeurs en leveranciers) om. Wel worden glazenacties in het kader van bierfestivals die de retailers opzetten in de tellingen opgenomen.
De methode geeft overigens geen zicht op de pure b-to-b-acties. In 2020 en 2021 zijn veel acties gevoerd naar thuiswerkende werknemers en naar zakenrelaties. Voor dergelijke acties deden bedrijven niet alleen een beroep op de ‘klassieke’ distributeurs van business gifts. Veel andere ondernemingen (evenementenbureaus, mailhouses) pikten een graantje van die groeiende markt mee om zo hun omzet op peil te houden.