Recent stuurde The Gift een email over de gevolgen van de SUP-richtlijn (single use plastic) van de Europese Unie betreffende het verbod vanaf 2024 op plastic wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen op kantoor, festivals en in de horeca. “Single-use plastic is niet meer van deze tijd, herbruikbaar wordt het uitgangspunt,” aldus The Gift. Het komend verbod biedt mogelijkheden voor product media. Er bestaan immers duurzame (dus herbruikbare) alternatieven. Maar er zijn ook zaken waar de sector rekening mee moet houden.
Wat houdt de SUP-richtlijn verder in? OVAM (de Vlaamse afvalstoffenmaatschappij) heeft een en ander op een rijtje gezet.
Vanaf dit jaar moeten de lidstaten zorgen voor minder gebruik van plastic in de zogenaamde on- the-go verpakkingen (zoals drinkbekers en voedselcontainers). In 2024 moeten doppen en deksels vastzitten aan plastic flessen en drankverpakkingen. Zo worden ze automatisch ingeleverd voor recycling. Vanaf 2025 moeten PET-flessen voor minstens 25% uit gerecycleerde kunststoffen bestaan. In 2030 moet dit minstens 30% zijn.
Producenten van producten als lichte plastic draagtassen, ballonnen, drank- en voedselverpakkingen en drinkbekers worden verantwoordelijk om de kosten te dekken voor het zwerfafval van die producten. In 2025 moet minimaal 77% van alle plastic drankflessen tot 3 liter worden ingezameld. In 2029 moet dit minimaal 90% zijn. De overheid moet aan consumenten informatie geven over herbruikbare alternatieven voor de plastic producten zoals geviseerd door de richtlijn.
Sinds 2021 is er al een verbod op bepaalde wegwerpproducten: plastic wattenstaafjes, plastic bordjes, plastic bestek, plastic roerstaafjes en rietjes, voedsel en drankverpakkingen (incl. drinkbekers) uit piepschuim en plastic ballonstokken.
De sector van product media wordt ‘getroffen’ als het gaat om zaken als plastic draagtassen, ballonnen en plastic ballonstokjes en drinkbekers bij evenementen voorzien van logo’s van (bier-)merken. Alternatieven zijn producten op basis van (gerecycled) papier.