Valois maakt dit najaar een comeback in de Belgische kleinhandel als loyalty-kaart. Het merk is overgenomen door Concrea Marketing dat vorig jaar ook Artis-Historia nieuw leven ingeblazen heeft. Aan de Valois-kaart is ook een nieuwe website en een retro-magazine verbonden.
Valois stamt uit 1932 en was een zegelsysteem waarbij vooral kleine zelfstandige winkeliers waren aangesloten. Per aankoopbedrag gaven zij zegels en in ruil voor een volle spaarkaart kregen de klanten korting. In de jaren zestig waren er 35.000 winkels bij aangesloten. Het spaarsysteem stopte in 2004. Volgens Philip Gielkens CEO van Concrea Marketing had Valois toen nog meer dan 150.000 actieve primaire klanten en 100.000 secundaire klanten die meespaarden voor de zegels. “Uit bevragingen via sociale media is gebleken dat Valois nog steeds zeer bekend en zeer geliefd is met meer dan 15.000 likes en duizenden reacties,” aldus Concrea Marketing in een persbericht. Gielkens zegt dat Valois “….met een merkherkenning van meer dan 89% bij de 30-plussers mooi geplaatst is om snel verder te groeien, zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonie.” Concrea Marketing stelt dat er voor bedrijven die actief zijn in de 2 landsgedeelten, weinig mogelijkheden zijn om nationale promoties te voeren. Valois leent zicht hiervoor door zijn uniek Belgisch karakter.
Naast de getrouwheidssystemen van de grote ketens neemt het aantal loyaltykaarten voor lokale zelfstandige handelaars ook toe. Er is daar bij hen een grote vraag naar. Inmiddels lopen er voor die doelgroep al diverse programma’s zoals Qustomer (waarin ING heeft geïnvesteerd), Citylife en Citie.
We concentreren ons met Valois op ‘functional loyalty’
Volgens Gielkens kunnen Artis-Historia en Valois naast elkaar bestaan. “We concentreren ons met Valois op ‘functional loyalty’ wat toch een verschil is met de ‘aspirational loyalty’ van Artis Historia,” zegt hij. “Aspirationele loyalty is Artis Historia met toch veel beleving en kwaliteit. Bovendien heeft Artis Historia belangrijke waarden, waar ze trouw aan dient te blijven: o.a. actieve dingen doen met het gezin, deels rond educatieve onderwerpen. Bij Valois draait alles om functionele loyalty waarbij lokale handelaars hun klanten belonen met unieke prijskortingen, voordelen en gadgets. Alles draait erom om klanten zeer snel te fideliseren en klanten in hun eigen dorp voordelen te doen bekomen bij de plaatselijke bakker, slager, bloemist, kruidenier,…”