THOM: geen blinde trouw aan webshops - PromZ.be
THOM geen blinde trouw aan webshops

THOM: geen blinde trouw aan webshops

In het kader van 2020-editie van de ‘Belgian Online Shopper Survey 2020’, een jaarlijks onderzoek van SafeShops.be, heeft researchpartner The House of Marketing de online-consument onderzocht vanuit het loyalty-aspect. Uit die vragen kwam naar voren dat 67% neigt om steeds dezelfde webshops te bezoeken. 40% zegt zelfs trouwer te zijn aan de favoriete webshop dan aan de favoriete offline shop. Maar er is (nog) geen sprake van blinde trouw aan die webshops: 60% vergelijkt producten op andere websites en 58% leest altijd een product review voor een product te kopen. Webshops moeten dus werken aan loyalty en promotionele artikelen kunnen daarbij helpen.

The House of Marketing geeft aan dat er 4 ‘R’-en zijn als het om loyalty gaat: repeat, refer, reward en relevant (make it relevant).
– Webshops moeten werken aan het stimuleren van herhaalaankopen, want als 6 op de 10 vergelijkt, dan is het raadzaam om met het oog op het verhogen van trouw te focussen op het werken aan een gewoonte om bij de eigen webshop te kopen.
– Reviews werken (refer) en de vraag is dan of webshops actief werken aan referral en word of mouth.
– Reward is een volgend element. THOM haalt onderzoek aan dat stelt dat 65% van de shoppers die zich hebben ingeschreven op een getrouwheidsprogramma aangeeft niet of onbeslist te zijn om van supermarkt te veranderen. Belonen webshops de trouwe klanten en hoe? Als voorbeelden geeft THOM aan dat er cadeautjes gegeven worden bij een verjaardag (al dan niet gepersonaliseerd) en dat er een korting in het vooruitzicht wordt gesteld bij meerdere aankopen. Dat laatste is bij offline-winkels al jaren de gewoonte. Menig kleine zelfstandige winkelier – van de afhaalchinees tot de boekenwinkel – geeft nog altijd een stempelkaart die recht geeft op een korting na een bepaald aantal aankopen. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.
– De laatste R staat voor relevantie, meer bepaald relevantie voor de individuele shopper. 34% van de consumenten zegt méér te kopen als er gepersonaliseerde aanbiedingen zijn.
Met het oog op die ‘R’en is werken met product media een opportuniteit. Daarmee kunnen herhaalaankopen aangemoedigd worden (bij de volgende aankoop een cadeau), kan trouw beloond worden (koop nu en je krijgt als trouwe klant een cadeau) en kan er aan relevantie gewerkt worden (in een e-mail een gepersonaliseerd cadeau voorstellen). Eigenlijk niets nieuws. Maar het maakt wel duidelijk dat de ‘oude’ promotionele technieken in de ‘nieuwe’ wereld van webshops hun waarde hebben en ingezet kunnen worden.