Op 1 november is België voor de tweede maal dit jaar in een lockdown gegaan. De overheid wil de economie grotendeels vrijwaren. Niet-essentiële winkels moeten wel sluiten, maar kunnen wel online verkopen. Telewerk wordt verplicht. Wat betekent dat voor product media?
België is op zondagavond 1 november voor een periode van zes weken opnieuw in lockdown gegaan, al zijn er in deze tweede lockdown meer mogelijkheden om de economie draaiend te houden.
– Winkels.
Niet-essentiële winkels moeten hun deuren sluiten, maar online bestellen, afhalen of thuislevering zijn voor die winkels wel mogelijk. Voedingswinkels, supermarkten en bakkers- en slagerszaken blijven open. Dat betekent dat er nog altijd acties met promotionele producten mogelijk zijn, near-pack, on-pack en in-pack. Consumenten blijven immers ook in deze periode consumenten en zijn nog altijd te charmeren met een aantrekkelijk aanbod. Zeker met de komende feestdagen voor ogen zijn er mogelijkheden voor inhakende premiums rond en in huis. Spaaracties kunnen eveneens gewoon doorgaan. In de eerste lockdown dit voorjaar werden 2+1- en 2+2-acties verboden om hamstergedrag (dat toen de kop op stak) tegen te gaan. Vanuit de overheid is nu al gezegd dat “…er geen enkele reden is om te hamsteren.”
De maatregelen voor de winkels worden na één maand geëvalueerd.
– Online-promoties
Webshops kunnen blijven draaien (fysieke winkels hebben nu ook meer en meer een webshop-oplossing). Dat betekent ook dat de concurrentiestrijd eveneens online uitgevochten gaat worden. Niet alleen de prijs is dan van belang. Ook een geschenk bij een aankoop kan klanten aantrekken. In de jaren tachtig en negentig, toen de postordersector nog volop draaide, waren cadeautjes bij aankopen ‘op afstand’ (als extra trekker of als bedankje in het pakket) schering en inslag.
– Mondmaskers
De regel van vier voor contacten in de buitenruimte blijft van toepassing. Er moet dan wel afstand gehouden worden en er moet een mondmasker gedragen worden. In veel steden dragen de mensen nu sowieso al een mondmasker als ze op straat komen. In tegenstelling tot de eerste lockdown zijn er nu genoeg mondmaskers te koop. Opvallend is dat er meer en meer modieuze mondmaskers komen en dat er ook al ‘merchandising-mondmaskers’ te koop zijn (onder andere van wielerteams, van MotoGP en van de Vrij Universiteit Brussel). Een mondmaskers is een nieuwe reclamemedium geworden van 200 vierkante centimeter. Zeker bij tv-interviews in de nieuwsuitzendingen is een mondmasker zeer duidelijk in beeld.
Voor bedrijven is telewerk verplicht, maar als dat niet mogelijk is dan moeten er op de werkvloer mondmaskers gedragen worden. Verschillende bedrijven hebben al mondmaskers met het bedrijfslogo beschikbaar gesteld aan de medewerkers.
– Telewerk
Telewerk is verplicht – waar mogelijk. In de eerste lockdown gaven veel bedrijven hun thuiswerkende personeelsleden een (klein) geschenk om er bij hen de moed er in te houden en om hen een gevoel van een ‘bedrijfs-community’ te geven. Ook nu behoort dat weer tot de mogelijkheden. Bovendien kunnen distributeurs de verzending naar de diverse thuiswerkers organiseren. Eindejaarsgeschenken kunnen op deze manier ook aan het personeel gegeven worden.