Uitgaven direct mail quasi status quo - PromZ.be
Uitgaven direct mail quasi status quo

Uitgaven direct mail quasi status quo

De uitgaven voor geadresseerde direct mail zijn in 2017 ten opzichte van 2016 met nog geen half miljoen euro gedaald, van 271,3 miljoen euro in 2016 naar 270,9 miljoen euro vorig jaar. Dat is een nagenoeg status quo: -0,13%. Dat blijkt uit tellingen van Nielsen.

De sector die het meest uitgeeft aan direct mail, is ‘distributie’ (retail) die met een bedrag van 172,5 miljoen euro goed is voor 63,7% van de totale uitgaven. De distributieketens gaven vorig jaar 1,4% meer uit aan direct mail. Tweede is de dienstensector met 43,8 miljoen euro (een daling van 3,6% ten opzichte ven 2016). Het aandeel van die sector is 16,2%. Daaruit blijkt ook dat direct mail door de jaren heen een retail-medium is geworden dankzij de getrouwheidsprogramma’s van de diverse retailketens.

Vergeleken met de klassieke media namen de uitgaven aan direct mail in 2017 5,92% van het geheel in. Dat is 0,01% meer dan er aan reclame in magazines is uitgegeven. Televisie blijft in België wat uitgaven betreft het grootste medium (37,3%) gevolgd door de kranten (17,2% en radio 12,6%). Direct mail neemt de zesde plaats in.