Retailers in het Verenigd Koninkrijk kiezen weer meer voor papieren folders en catalogi. Dat meldt Print Power, de Europese organisatie die zich bezighoudt met commerciële communicatie via papieren dragers. Gedurende de eerste lockdown-periode in 2020 bleken papieren media effectief om shoppers die thuis zaten te bereiken. Degenen die thuis werkten, hadden meer tijd om de post uit de bus te nemen en de catalogi en folders te doorbladeren.
Het distributiebedrijf Whistl meldde volgens Print Power dat veel bedrijven hun campagnes stopzetten in de lockdown-periode maar daarop terugkwamen toen bleek dat bij bedrijven die hun campagnes niet gecanceld hadden, de response op folders en catalogi steeg. Zo tekende een bedrijf dat doorging met campagnes, een 41% hogere respons op juist omdat consumenten thuis waren. Print Power citeerde Mark Davies, managing director van Whistl. Hij gaf aan dat men in de lockdown-periode veel tests deed voor merken die voorheen weinig of geen print deden. Het ging om onder meer om bedrijven die hun thuislevering in de kijker wilden zetten. Ook online-kledingretailers als Lands’End en Shein kozen voor print. Bedrijven zagen ook voordelen van het combineren van klassieke folder-acties met online-activiteiten.
Niet alleen de respons op huis-aan-huiscampagnes steeg, ook de responscijfers van direct mailings zaten in de lift (van gemiddeld 1,24% naar 1,6%). “Er gaan minder folders rechtstreeks naar de prullenmand nu de gezinnen thuis zijn en tijd hebben,” aldus Print Power. “Volgens onderzoek van de Royal Mail (de Britse post) zei 88% van de mensen in de steekproef dat ze meer aandacht hadden voor de post tijdens de lockdown. Het postbedrijf zei dat bedrijven die na de nationale lockdown niet al hun winkels heropenden, hun consumenten in die gebieden catalogi stuurden om hen zo toch te bereiken.”