Wat zijn de trends in promotionele artikelen? Volgens gegevens van het Amerikaanse ASI (Advertising Specialty Institute) zijn de klassieke producten als pennen, tassen en petten het meest in trek. Wéér het meest in trek, want het afgelopen jaar waren persoonlijke beschermingsproducten het meest gevraagd.
ASI gaat sinds begin dit jaar na welke verschuivingen er in de markt plaats vinden als het om product media gaat. Men doet dat op basis van zoekopdrachten die distributeurs plaatsen bij ASI. Het instituut maakt op basis daarvan een top 100 op en kijkt bovendien nog naar de posities van producten in veertien categorieën.
In de top 100 over het twee kwartaal van 2021 vormen pennen, tote bags, tassen, petten, waterflessen, tumbler, mokken, coolers, mondmaskers en rugzakken de top-tien. Dat zijn buiten mondmaskers traditionele producten die door adverteerders als promotioneel artikel aan consumenten aangeboden worden. Vorig jaar waren de mondmaskers de absolute nummer één. Er was toen bij het uitbreken van de wereldwijde corona-crisis grote vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen, niet alleen als promotioneel item maar ook als ‘gewone’ producten. De verwachting is wel dat mondmaskers niet direct als promotioneel artikel zullen verdwijnen. Her en der wordt al geopperd dat die maskers gebruikt zullen blijven worden.
ASI noteerde dat buitenproducten erg in trek waren (strandlakens, zonnebrillen). Er was een daling in zoekopdrachten naar koffiemokken, jassen, plastic zakken, muismatten en sokken. Drinkware was de categorie waarvan de producten in de top 100 het meest voorkwamen.