Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute heeft het ‘klassieke’ reclamebord (yard sign) uitgeroepen tot medium van het jaar 2024.
Tijdens de afgelopen presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten plaatsten miljoenen Amerikanen geplastificeerde borden in hun tuinen en langs wegen om daarmee de keuze voor een kandidaat te promoten. Eigenlijk niets nieuws (ook in ons land ‘sieren’ plakkaten met daarop de beeltenis van een kandidaat voor een politiek ambt voortuinen) maar de voortuin werd in deze tijden van social media in de VS wél het strijdtoneel in de verkiezingen. “Hoe meer polarisatie en hoe intenser de steun voor kandidaten, hoe belangrijker het voor de bevolking wordt te tonen wie men steunt,” citeert ASI John Cluverius, professor politieke wetenschappen aan de University of Massachysetts Lowell. En de makkelijkste manier om die steun betuigen is een yard sign. Bovendien kun je als voorbijganger zo’n bord in de tuin niet wegzappen of scrollen.
ASI merkte de groeiende populariteit van dat medium ook in de zoekopdrachten. Er was een stijging van 23% van zoekopdrachten vergeleken met de verkiezingscampagne van 2016.