Voetbal-inhakers laten op zich wachten - PromZ.be

Voetbal-inhakers laten op zich wachten

Na jaren naast de eindronde van het wereldkampioenschap voetbal te hebben gegrepen, doet België in juni mee aan het WK in Brazilië. In Promo-Biss van februari zegt Wim D’haese (Samdam):  “Focus op Brazilie 2014. Dat gaat een heuse ‘boom’ geven. Daar kun je als adverteerder voordeel uithalen.” Hoe staat het echter met de reactie van adverteerders op Brazilie, zeker als het gaat om het bestellen van promotionele artikelen rond voetbal?

 

Die reactie is minder dan verwacht. Axel De Bruyne (Special Things) zegt dat men voor een aantal klanten bezig is, maar “…het is niet de grote toeloop. Ik had er meer van verwacht.” Ook Michel Van Bavel (Van Bavel Gifts & Premiums) merkt op dat “…het nog niet echt los komt.” Hij wijst er ook op dat alleen de partners van de Rode Duivels het officiële logo mogen gebruiken. Van die bedrijven lopen er wel bestellingen. Maar ‘generieke’ België-voetbalproducten laten vooralsnog op zich wachten. “We hebben die cultuur zoals in Nederland waar alles oranje wordt, niet echt in België,” zegt Van Bavel.

 

Distributeurs hopen dat de komende beurs voor promotionele producten en business gifts, PromGifts (19 en 20 maart aanstaande) nog een push geeft aan voetbalpromoties. De Bruyne stipt ook aan dat veel kleine bedrijven wat later aan inhakende acties denken. Maar is er nog tijd om voor juni promotionele artikelen aan te kopen. Van Bavel: “Er zijn genoeg stocks in Europa ook in de Belgische kleuren waar de logo’s van de bedrijven nog opgedrukt kunnen worden.” Ook Axel De Bruyne ziet nog veel mogelijkheden: “We zitten zelf in China dus we kunnen heel flexibel zijn met producten. Na PromGifts kan er nog heel veel. En veel leveranciers hebben ook een ‘Belgische’ collectie. Ze geloven in de Belgische markt.”

 

Wim D’haese beaamt dat leveranciers grote voorraden aangemaakt hebben. Er zijn altijd wel vragen naar voetbalgadgets, maar mega-acties van grote adverteerders heeft hij niet gezien. “Daar hebben wij ook het juiste cliënteel niet voor. De sponsors van de Rode Duivels hebben zo hun eigen kanalen. Maar je kunt nog veel doen qua promotionele artikelen, ook in Europa. Basic product zijn in alle kleuren beschikbaar en met de nieuwe decoratie-technieken in Europa kun je snel een fan-actie opzetten.”