Wat drijft Generation Z, de generatie consumenten die geboren is tussen 1996 en 2010? Het zijn consumenten tussen 15 en 35 jaar die opgegroeid zijn met digitale media (digital natives), klimaatangst en COVID. Consultancy McKinsey schetste een portret van die generatie, die in 2025 een kwart van de bevolking zal uitmaken – vooral in Azië en de ‘Pacific’. Voer voor marketeers…
De Generation Z’ers (GenZer’s) vormen de eerste generatie die nooit een wereld zonder internet gekend heeft. Ze zijn zoals McKinsey stelt ‘extreem online’: ze zitten meer dan zes uur per dag met hun smartphone in de hand. Ze gebruiken het internet om reviews over producten te bekijken voor ze een aankoop doen.
De GenZer’s worden idealistisch genoemd. Ze zijn ‘inclusive’ consumenten en progressief denkend. Ze zetten zich in voor klimaatverandering, willen meer gelijkheid voor iedereen en hechten veel waarde aan duurzaamheid en vergroening. Dat zijn ook waarden die ze van fabrikanten en retailers verwachten.
McKinsey ging ook hun koopgedrag na. Producten zijn er niet meer altijd om te hebben. GenZer’s schrijven zich in op streaming platforms in plaats van films of muziek op (digitale) dragers aan te kopen. Die trend gaat verder dan alleen muziek en films: ze zijn voor autodelen en huren luxe kleding. Ze zijn verder uit op ervaringen om hun leven te verrijken en minder op luxe. En betalen moet gemakkelijk gaan via de smartphone. Ze gaan ook naar ‘gewone’ winkels (meer dan millenials) maar willen daarnaast ook online-winkelen. En merken zijn overal: op elk moment komen ze die tegen in de digitale en ‘fysieke’ wereld.