Generation Z valt voor nostalgie - PromZ.be
generation Z nostalgie flippo's

Generation Z valt voor nostalgie

Generation Z (waartoe personen behoren die zijn geboren tussen 1997 en 2012) valt voor nostalgie en dan vooral zaken die uit de periode van de jaren negentig stammen. De Gen Z’ers hebben een hang naar die jaren omdat ‘het onmogelijk is om op te groeien in de economie van vandaag’.

De trend is onder andere te merken op TikTok waar de gebruikers video’s plaatsen uit de periode dat ze nog jong waren. Andere signalen komen uit de bioscoopwereld (waar drive-in cinema’s aan populariteit winnen), uit de muziekwereld (waar vooral de 90’s-acts populair zijn) en de modesector waar jaren negentig trends weer in zijn. De trend wordt onder meer gevoed door de wens van die jongeren om duurzaam te zijn. Wat er nu aan jaren negentig spullen in de kast zit, kan weer gebruikt worden.

De achtergrond van dat jaren negentig-gevoel moet gezocht worden in het feit dat de Gen Z-ers verlangen naar een eenvoudigere tijd (ten minste naar hun gevoel). Er werd toentertijd nog weinig gesproken over klimaatverandering, de inflatie was nog beperkt (mensen voelen nu stress door de stijgende prijzen) en de wereld leek nog relatief rustig. De Generation Z heeft een minder positieve kijk op het leven en terugkijken naar toen is kennelijk geruststellend.

Marketeers kunnen van die trend profiteren door nostalgische elementen aan hun communicatie-uitingen en promotionele acties toe te voegen. In onze contreien waren in die tijd bijvoorbeeld flippo’s razend populair….