AI helpt retailers klanten beter te servicen - PromZ.be
AI helpt retailers klanten beter te servicen

AI helpt retailers klanten beter te servicen

Meer en meer retailers zetten Artificial Intelligence in om hun klanten beter te leren kennen en zo beter aan hun persoonlijke behoeften te voldoen, zowel off-line al online. In Frankrijk zet volgens eMarketer 51% van de ecommerce-bedrijven AI in. Tweederde van de retailers ziet AI als onmisbaar voor e-commerce.

Winkels kunnen volgens eMarketer met AI het online-zoekgedrag van consumenten beter analyseren en daar effectiever op inspelen. AI wordt ook beschouwd als een uitbreiding van klassieke activiteiten op de winkelvloer. Met AI kan men de verkoper in de winkel ‘nabootsen’. In principe wordt het zo ook mogelijk om promoties met product media te verbeteren en op maat van de klant/prospect te voeren.

H&M zet AI in om aankopen en retours van kledingstukken in de brick & mortar-winkels te analyseren en zo te weten welke producten goed lopen en welke extra promotie nodig hebben. Dergelijke toepassingen kunnen eveneens ingezet worden door winkels om product media al dan niet getarget in te zetten.