Al vijf sponsors Rode Duivels niet naar Qatar - PromZ.be

Al vijf sponsors Rode Duivels niet naar Qatar

Al een vijftal sponsors van de Rode Duivels heeft besloten geen commerciële acties naar klanten en relaties houden rond het WK voetbal dat van 21 november tot en met 18 december in Qatar wordt gehouden. Op die manier geven ze uiting aan hun bezorgdheid over de mensenrechtensituatie en de arbeidsomstandigheden in dat land.

ING België, Carrefour, Côte d’Or, GLS en AB Inbev hebben besloten om als sponsor van de Rode Duivels geen campagne te voeren rond de deelname van de nationale voetbalploeg aan het WK in Qatar in november en december. De bedrijven zullen geen klanten uitnodigen voor het WK en geen vertegenwoordigers mee sturen. De slechte mensenrechtensituatie in dat land en vragen rond de arbeidsomstandigheden bij de bouw van voetbalstadions zijn de redenen voor de stap van die bedrijven. ING België volgde hiermee het voorbeeld van ING Nederland dat als sponsor van het Nederlands elftal al eerder besloot geen activiteiten rond het WK te ontplooien. “Wij hebben (…) beslist om geen medewerkers van ING België naar het toernooi te sturen en wij zullen evenmin klanten of andere stakeholders uitnodigen om dit bij te wonen. Tijdens het toernooi zien wij af van alle above-the-line reclame die enige verwijzing naar of steun van het tornooi in Qatar inhoudt,” aldus de bank in een verklaring. “Wel behouden wij ons logo op de trainingsshirts, op de boarding langs de oefenterreinen en op backdrops, ter ondersteuning van het team en zoals in ons contract voorzien.”

AB Inbev liet weten dat men de Rode Duivels sponsort en gelooft in de kracht van sport en de kans die ze biedt om respect en inclusie voor iedereen te creëren. “Wij erkennen onze verantwoordelijkheid om de mensenrechten te eerbiedigen, en wij geloven dat de wereld een betere plaats is wanneer de mensenrechten worden nageleefd,” aldus de brouwer. AB Inbev is normaal met het merk Jupiler sterk aanwezig rond WK’s met onder meer vlaggen en T-shirts bij aankoop van de producten.

Rode Duivels-sponsor Proximus liet weten dat er nog geen beslissing is genomen maar dat men wel bezorgd is over de mensenrechtensituatie in Qatar. De telecommaatschappij liet wel weten dat “…we geen tickets zullen verdelen onder consumenten in het kader van wedstrijden of getrouwheidsprogramma’s.”

Marko Heijl, lector sport en marketingcommunicatie aan de VUB, zei op VRT/Sporza dat dat Rode Duivels voor de bedrijven een krachtig uithangbord blijven om zich als sponsor bij te profileren. “Maar Qatar brengt een minder leuke associatie met zich mee. Heel veel sponsors zoeken daar dus de gulden middenweg op,” aldus Heijl.

Veel bedrijven gebruiken het WK traditioneel om voetbalgerelateerde acties op te zetten. De vraag is of niet-sponsors ook afzien van activatie-campagnes tijdens en voor het WK. Normaal wordt het WK in juni gehouden, maar dan is het te warm in Qatar om wedstrijden te laten spelen. Vandaar dat er voor november en december gekozen is. Dat zijn niet direct maanden om in ons land op pleinen grote schermen te plaatsen. Het WK zal vooral binnen gevolgd worden, in cafés en bij de voetballiefhebbers thuis.