Amerikaans onderzoek: consumenten willen graag product media in economisch mindere tijden - PromZ.be
flsk 3 kleuren

Amerikaans onderzoek: consumenten willen graag product media in economisch mindere tijden

Kiezen consumenten in crisistijden voor promotionele producten? Onderzoek van het Amerikaanse PPAI (Promotional Products Association International) wijst uit dat consumenten een nuttig promotioneel item verkiezen boven een reclameboodschap in de on/off-line media. Daarnaast bleek dat product media in crisistijden ook een positief effect hebben naar het eigen personeel.

In het PPAI-onderzoek zei 59% van de ondervraagden een nuttig promotioneel artikel te willen hebben in plaats van een reclameboodschap te willen zien of horen. De waarde van een promotioneel item stijgt alleen maar als het economisch minder gaat, aldus PPAI. Promotionele producten laten de consumenten zich speciaal voelen. Ze reageren niet alleen op acties van merken die ze kennen, maar ook van merken waarmee ze niet vertrouwd zijn. “Promotionele producten versterken de trouw van bestaande klanten en werknemers, terwijl ze ook de deur openen naar het opbouwen van relaties met nieuwe klanten.”

PPAI stelde ook vast dat product media van grote waarde zijn om de klantrelaties te versterken. 83% van de respondenten vindt dat een promotioneel item hun trouw aan hun merk vergroot. Dat is vooral zo in de leeftijdsgroep van 59 tot 74 jaar (90%). De conclusie is dat als bedrijven in crisistijden snijden in marketingbudgetten de promotionele producten niet het eerste ‘slachtoffer’ van de bezuinigingsdrift mogen zijn.