Delhaize krijgt kritiek op promo-actie - PromZ.be
Delhaize nieuwe spaaractie met bouwsteentjes

Delhaize krijgt kritiek op promo-actie

Delhaize heeft de wind van voren gekregen voor de nieuwe spaaractie met bouwsteentjes. Consumenten keerden zich tegen de retailer (onder meer via sociale media) wegens de ruime plastic verpakking van de steentjes. Delhaize reageert door verzamelbakken voor het verpakkingsmateriaal bij de kassa’s te plaatsen.

Delhaize is begin februari gestart met een nieuwe spaaractie waarbij per aankoopschijf van 20 euro en eveneens bij deelnemende producten een Banbao-blokje gegeven wordt. Met die steentjes kunnen kinderen een eigen supermarkt bouwen. Er is ook een spaarkaart waarmee items van de mini-Delhaize voor een lagere prijs gekocht kunnen worden. De steentjes zijn per stuk verpakt in een plastic bakje en een plastic zakje. Maar consumenten vonden dat allerminst een duurzame aanpak en lieten dat de retailer én de goegemeente weten.

Delhaize reageerde op de site met “Flater. Dubbel verpakt”. “We wilden de kinderen een plezier doen, maar we hebben vooral heel veel ouders op de zenuwen gewerkt,” aldus Delhaize. “U heeft er ons massaal op gewezen dat onze ‘Delhaize Shop’-bouwblokjes in een overbodig plastic bakje zitten, dat dan ook nog eens in een plastic zakje zit. In een tijd waarin er elke donderdag voor het klimaat gemanifesteerd wordt, hadden we beter moeten weten. We hadden dit niet over het hoofd mogen zien. Sorry. Om onze vergissing recht te zetten, bieden we jullie de mogelijkheid om de verpakkingen terug te brengen naar jouw winkel. Wij zorgen er dan voor dat deze gerecycleerd worden.”

Delhaize – dat sinds afgelopen najaar in de groenten- en fruitafdeling plastic zakjes heeft vervangen door papieren – laat ook weten van plan te zijn “…een milieu-NGO, wiens missie erin bestaat de ecologische voetafdruk te compenseren die door onze actie werd veroorzaakt, op logistiek en financieel vlak te ondersteunen. We hopen jullie hiermee aan te tonen dat we volop bezig zijn met het verminderen van onze ecologische voetafdruk, en van het gebruik van plastic. We doen ons uiterste best om jullie supermarkt groener en duurzamer te maken.”

De reactie van de consumenten past in de trend naar duurzaamheid. In het februari-nummer van PromZ-be wordt ook dieper ingegaan op de trends die de komende jaren bepalend zijn en die een weerslag hebben op marketingacties. (Nog geen abonnement? Vraag hem hier aan.)

Delhaize krijgt kritiek op promo-actie