Europese promo-markt onder druk? - PromZ.be

Europese promo-markt onder druk?

De markt van promotionele producten in Europa was begin 2022 ‘booming’, een reactie op twee jaar corona-beperkingen. Maar de oorlog in Oekraïne en de economische gevolgen ervan dreigen de markt negatief te beïnvloeden. Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute peilde bij een aantal Europese bedrijven naar de stand van zaken.

De eerste maanden van dit jaar waren voor de distributeurs en leveranciers van product media prima. Omdat ‘veel weer kon’, (evenementen en congressen werd weer als vanouds live gehouden), was er een grote vraag naar producten. De zomer in ons land bijvoorbeeld stond ‘bol’ van muziekfestivals. De verkopen van product media werden volgens een leveranciers ingegeven door de wens om terug te keren naar een situatie van ‘business as usual’.

Maar de Russische inval in Oekraïne dreigt roet in het eten te gooien. Het gaat dan vooral om de neveneffecten van dat conflict met als basis de hoge prijs voor energie. Die zorgen ervoor dat er in Europa een hoge inflatie (vergelijkbaar met die van de jaren zeventig en tachtig in de vorige eeuw) is. De vraag is ook hoe de diverse overheden erop reageren. Het maakt intussen wel dat de prijzen op alle markten stijgen: zowel in business-to-consumer (de klassieke retail) als in de business-to-business. Dat laatste betekent ook dat de prijzen voor promotionele artikelen omhoog gaan. Bedrijven leven in onzekerheid over de prijzen van energie en over de beschikbaarheid van energie.

Dat heeft ook een invloed op de prijzen van promotionele producten die uit het Verre Oosten komen. De kosten voor het vervoer en voor grondstoffen stijgen immers ook. Overigens biedt die situatie kansen voor Europese producenten. Niet alleen de stijgende kosten voor productie in het Verre Oosten hebben een ‘retour à l’Europe’ ingezet, ook de zorg voor het milieu. Dichter bij huis produceren verkleint immers de druk op de leefomgeving.