GfK-onderzoek: smartphone belangrijk winkelinstrument - PromZ.be

GfK-onderzoek: smartphone belangrijk winkelinstrument

Onderzoek bij GfK-België heeft aangetoond dat de smartphone voor de consument van vandaag een steeds belangrijker instrument wordt bij het winkelen, zowel online al s of line. Dat geldt zeker voor jongeren. “Meer dan één op vier jongeren (GenZ en GenY) vindt immers dat de smartphone zijn of haar belangrijkste hulpmiddel is bij het winkelen,” meldt GfK.

De consumenten gebruiken de smartphone om online te winkelen, als betaalmiddel en als winkelassistent bij wat GfK noemt ‘traditioneel online-winkelen’. 67% van de Belgen geeft aan tijdens de laatste drie maanden hun smartphone als assistent te hebben gebruikt. “Vier op tien Belgen gebruiken de smartphone voor het opzoeken van de locatie of openingsuren van winkels. Iets meer dan 1 op 3 Belgen (35 percent) gebruikt zijn smartphone in een winkel om een foto van een specifiek product te nemen. Ten slotte gebruikt 30 percent van de Belgen zijn smartphone om tijdens het winkelen op zoek te gaan naar informatie over een bepaald product of een bepaalde dienst, terwijl 28 percent aangeeft via zijn smartphone prijzen te vergelijken.”
Voor bedrijven opent dat perspectieven, ook op promotioneel vlak en op het vlak van merkinvulling, onder meer met toepassingen als augmented reality. In de Promo-Biss van November (die binnenkort verschijnt) wordt daar meer aandacht aanbesteed.