GROEI VOOR PRODUCT MEDIA IN GROOT-BRITTANNIE EN DUITSLAND - PromZ.be
mokken duitsland groot brittanie

GROEI VOOR PRODUCT MEDIA IN GROOT-BRITTANNIE EN DUITSLAND

Het Britse Sourcing City en de Duitse sectorvereniging hebben positieve cijfers bekend gemaakt over de evolutie van hun markt voor promotionele producten in 2022. In beide markten is er na de dip door corona sprake van een groei. In Groot-Brittannië stegen de verkopen weer boven de 1 miljard pond.

Sourcing City doet jaarlijks onderzoek naar de markt van promotionele producten in Groot-Brittannië en Ierland. Voor 2022 kwam de omzet van de distributeurs uit op 1,13 miljard pond (zo’n 1,3 miljard euro). Dat is nog altijd 3% minder dan in 2019, het laatste ‘normale’ jaar voor de corona-pandemie, maar een verbetering ten opzichte van 2020 en 2021 toen de totale omzet onder de 1 miljard pond daalde.

Voor een deel is de hogere omzet toe te schrijven aan de stijgende inflatie waardoor ook de prijzen voor product media de hoogte in gingen. Maar Sourcing City wijst erop dat dat niet de enige factor is. De terugkeer naar het normale zette veel bedrijven aan weer te investeren in promotionele producten. Veel bedrijven schaalden hun marketinginspanningen weer op en besteedden meer aan incentives voor het personeel. Het opnieuw opstarten van evenementen (zowel b-to-b als b-to-c) was eveneens een factor in de groei van de omzet.

De meest verkochte producten waren tassen, schrijfinstrumenten, mokken, drinkflessen, snoep, kleding, sleutelringen, notitieblokken en USB-producten. Sourcing City stipte aan dat het aandeel van promotionele kleding onderschat is omdat een deel van die business niet via distributeurs loopt. Sourcing City heeft evenals PromZ-be-uitgever Het Portaal een ‘productfinder’. Men noteerde voor 2022 een groei van bijna 37% van de zoekopdrachten. Verder bleek dat de vraag naar duurzame producten in 2022 toegenomen was. Die groeiende vraag zet zich door in 2023. De meerderheid van de nieuwe producten op de Britse markt heeft een duurzaamheidaspect.

Duitsland

In Duitsland maakte het GWW (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft e.V.) bekend dat in 2022 de omzet van de sector gestegen is tot 2,8 miljard euro. Dat is nog altijd 25% minder dan in 2019, maar ten opzichte van 2021 is er wel een lichte groei. De positieve evolutie was vooral te danken aan het opnieuw doorgaan van evenementen, concerten en beurzen, waarvoor bij onze oosterburen traditioneel veel geïnvesteerd wordt in promotionele producten.

Volgens het GWW zijn product media het derde grootste reclamemedium in Duitsland na online- en tv-reclame. De promotionele producten worden vooral ingezet door KMO’s. In een interview met het Duitse vakblad WA-Nachrichten stipte Bern Nauen, CEO van de Duits vereniging van de reclame sector ‘Zentralverbands der deutschen Werbewirtschaft ZAW e.V’ dat er een grote kloof is tussen de perceptie van promotionele artikelen als reclamemedium en het gebruik ervan door de bedrijven. “Het is opmerkelijk dat promotionele artikelen niet zo zichtbaar zijn – dit weerspiegelt op geen enkele manier het economische belang ervan,” aldus Nauen.