Hoe evolueert ‘promotional marketing’ in de komende jaren? - PromZ.be
Hoe evolueert ‘promotional marketing’ in de komende jaren

Hoe evolueert ‘promotional marketing’ in de komende jaren?

“Hoe evolueert ‘promotional marketing’?” Die vraag stelt de Amerikaanse Promotional Product Association International in het eigen magazine van deze maand. In dat artikel geeft Danny Rosin, co-voorzitter van distributeur Brand Fuel, een aantal trends weer. Interessant ook voor marketeers.

Waar het in de marketingwereld vandaag om gaat, is dat businesspartners (zoals reclamebureaus, marktonderzoekers én ook distributeurs van promotionele artikelen) de problemen waarmee marketeers kampen mee helpen oplossen. Maar dan is het noodzakelijk die problemen te identificeren. Het gaat dan niet alleen om marketeers in staat te stellen nieuwe consumenten te vinden of het salesteam bij te staan om méér te verkopen (dat is een streven dat zo oud is als marketing zelf), maar om hen te helpen in een nieuwe bedrijfsomgeving met meer thuiswerk, meer duurzaamheid en minder evenementen. Thuiswerken is in de corona-crisis verplicht, maar eens die crisis voorbij is, zal thuiswerk deel blijven uitmaken van het nieuwe normaal. De uitdaging is dan om promotionele producten in te zetten om medewerkers een ‘bedrijfs-groepsgevoel’ te geven. Duurzaamheid in product media is ook een element van het nieuwe normaal. Evenementen zijn volgens Rosin duur en vragen veel tijd. In de corona-crisis mochten evenementen niet. Als ‘live’-evenementen niet kunnen, zijn dan ‘evenementen in een doos’ een alternatief, zo vraagt hij zich af.

Rosin geeft een aantal ontwikkelingen die marketing (nog) meer zullen raken. PromZ-be pikt er een aantal uit die ‘food for thought’ zijn.

De waarde van tijd. Als een eindklant een ‘lifetime value’ heeft van 150.000 euro, waarom geeft een bedrijf dan een mok van 99 cent als beloning voor het gebruik maken van zijn tijd. Marketeers moeten investeren in de relatie en dat lukt beter met een kwalitatief promotioneel artikel met een hoge (gepercipieerde) waarde.

Direct Mail. Direct mail maakt een comeback. Sterker: in de lockdown en de periode van beperkende maatregelen maakt alle post een comeback. Mensen kijken uit naar post. En post is tastbaar, net als promotionele producten. Goed getargette en gepersonaliseerde direct mail biedt kansen op succes. En er kan zelfs een promotioneel item meegezonden worden.

Het logo voorbij. Moet er wel zonodig een groot logo op een mok staan?, aldus Rosin. Is een mooi design met een subtiel logo niet beter en kan die dan de favoriete mok van de eindconsument worden. Creativiteit zal daarom aan belang winnen.

Keuze, AI en hypercustomization. Consumenten willen keuze. Ze willen niet iets dat iederéén krijgt. Dat vraagt om meer kennis van de consument (data), artifical intelligence (om beter te ontdekken wat de wensen van bepaalde consumentengroepen zijn) en hyper-customization (de consument die zijn eigen product kan samenstellen….).

Duurzaamheid. Afval moet beperkt worden. Het bieden van kwalitatieve, nuttige artikelen als promotioneel product of business gifts zorgt ervoor dat dergelijke geschenken langer gebruikt worden en dus niet direct op de afvalberg belanden.