Koen Heyvaert CEO Gemaco Group - PromZ.be
Koen-Heyvaert-CEO-Gemaco-Group

Koen Heyvaert CEO Gemaco Group

Koen Heyvaert is recent officieel aangeduid als CEO van Gemaco Group. Heyvaert volgt in die functie Valerie Herbert op, die de firma inmiddels verlaten heeft. Heyvaert nam al sinds juli vorig jaar de taken van CEO op zich. Intussen heeft Gemaco in Nederland een aantal aanpassingen doorgevoerd naar het voorbeeld van de Belgische vestiging en in lijn met de Gemaco Group-strategie.

Gemaco haalde vorig jaar enkele malen de vakpers in verband met personeelswisselingen in de Nederlandse vestigingen (Breda en Amsterdam). “‘Nederland’ heeft een pover jaar achter de rug en heeft de ambities niet waargemaakt. We hebben daarom besloten te reorganiseren en synergieën te creëren tussen de locaties naar het goede voorbeeld van de Belgische entiteit.  Wij geloven niet langer in het binnen onze groep compleet naast elkaar fungeren van onze sales promotions (vooral FMCG klanten) en industry business (banken, verzekeringen, service-organisaties, …). De ‘think global act local’-gedachte blijft echter overeind.  In Nederland behouden we de locaties van onze beide vestigingen wel, maar gaan naar één structuur qua management, operaties en support,” aldus Koen Heyvaert.

Wat is er zo specifiek aan de Belgische organisatie? Koen Heyvaert zegt dat één van de factoren de klantenmix is. “Voor 70% van de klanten zijn we de exclusieve partner voor alle merchandisingservices en draaien we platformen voor de honderden POS, onder meer voor Belfius, Bridgestone en Toyota. Dit creëert lange termijn partnerships, waarbij een groot deel van de omzet gegarandeerd is en dus ook een deel van de kosten gedekt is.  In de sales promotion wordt met preferred suppliers gewerkt, waarbij elke vraag nog eens extra onderling wordt gepitched en je alle risico’s en kosten dus zelf draagt. Een business model met een mix van recurrente klanten en preferred partnerships bij grote food- en beverage-klanten is het ideale model.”

De vraag is of Gemaco eventueel naar een Benelux-structuur evolueert. Men heeft nu vestigingen in Amsterdam, Breda en Mechelen. Heyvaert noemt dat een logische vraag en daar is al over gediscussieerd. “Maar we zijn een service driven organisatie en ik geloof sterk in onze mensen. Zij maken het verschil. Als je dergelijke zware beslissingen neemt, is dat soms voor de mensen persoonlijk moeilijk of zelfs onmogelijk.  En als je niet goed in je vel zit, kun je niet goed presteren. Plus een aantal klanten verwacht dat je lokaal aanwezig bent. Dat geldt bijvoorbeeld voor de banken in België en Nederland. Dus deze vraag staat heel duidelijk niet langer op onze agenda”