Lidl-kleding: consument niet vies van logo’s - PromZ.be
Lidl-kleding: consument niet vies van logo’s

Lidl-kleding: consument niet vies van logo’s

Lidl heeft sinds deze maand in de winkels en in de webshop een eigen kledinglijn in de geel-blauwe Lidl-kleuren én met het Lidl-logo erop. De keten stelt op de webshopsite: “Ben jij de grootste Lidl-fan? Toon het aan de wereld met onze eigen Lidl-collectie.” De keten kon direct al de vraag niet bijhouden. Dat toont aan dat consumenten niet vies zijn van het dragen van kleding met logo’s van hun favoriete merken.

Opvallend is dat het hier gaat om een hard-discounter die met een eigen lijn mét logo komt. De lijn bestaat uit sneakers, slippers, sokken en T-shirts. Eerder brachten ook hard-discounter Aldi en prijsvechter Zeeman kledingproducten in de winkel met hun logo er duidelijk op. Aldi heeft ook herbruikbare linnen tassen voorzien van een groot het logo. Zo’n tien jaar geleden zouden consumenten niet met logo’s van hard-discounters rondlopen. Dat ze naar de hard-discounters gingen, hoefde immers niemand te weten. Tegenwoordig hebben ze er veel minder problemen mee en is het juist een statement van een ‘pientere consument’.

De Lidl-kledinglijn past in de huidige trend om een groot logo op de kleding te hebben. Die trend is afkomstig uit de modewereld (‘high fashion’). Een vijftal jaar geleden viel bij de grote Parijse modeshows al het gebruik van grote logo’s op. Een T-shirt van Demna Gvasalia met groot het DHL-merkbeeld erop werd in 2015 verkocht voor 245 pond (zo’n 270 euro) en een IKEA-draagtas was de basis voor een luxe tas. Het was toen vooral ironisch bedoeld, maar voor bedrijven is dat toch een interessante ontwikkeling. Consumenten dragen én kopen kennelijk graag kleding met logo’s om zo met hun favoriete merk te pronken. Met promotionele producten van goede kwaliteit kunnen bedrijven inspelen op de behoefte van de klanten om een merklogo te tonen.