Marketeers vinden het personaliseren van communicatie naar klanten en prospecten belangrijk. In een onderzoek van de Infogroup zeggen negen op de marketeers dat personalisatie de klantrelatie verbetert. De personalisatie gaat verder dan alleen de juiste naam adres. Het gaat ook om het aanbieden van aan de klant aangepaste onderwerpen en om het weten wat de klant al gekocht heeft (zodat er producten en diensten aangeboden worden die de klant al heeft).
De praktijk is echter anders, afgaande op reacties van consumenten. 93% van de consumenten laat in het onderzoek weten marketingcommunicatie te ontvangen die niet relevant is voor hen. 44% wil veranderen naar een merk dat de communicatieboodschappen beter personaliseert. 90% vindt boodschappen van adverteerders die voor ‘persoonlijk niet relevant’ zijn vervelend en 53% zegt dat reclame maken voor een product dat niet relevant is, het meest vervelende is wat een merk kan doen.
Dat betekent voor promotionele artikelen dat die aangepast moeten zijn aan de personen die ze ontvangen, dat die relevant moeten zijn. Dat betekent met andere woorden meer kennis hebben van de consument….