Nieuwe trend: haptical advertising - PromZ.be

Nieuwe trend: haptical advertising

Haptical advertising is een nieuwe trend in de marketingwereld. Haptisch staat voor tastbaar en blijkt – zeker in deze digitale, dus ontastbare tijden – aan invloed te winnen.

De Duitser Olaf Hartmann (oprichter van Touchmore en mede-oprichter van het Multisense Institut) is een van de pleitbezorgers van het tastbare in marketing. Hij wijst erop dat de combinatie zien en voelen in marketing een groter effect heeft dan alleen zien of horen. Wie een product of een staal van een merk in zijn hand heeft gehad, zal zich dat beter weten te herinneren.

“Het is een zintuig méér en dat zorgt voor meer activiteit in de hersenen,” zei Hartmann onlangs bij een presentatie.

Een promotioneel artikel speelt in op dat tastbare en dus ook op de herinnering. “Promotionele producten zijn geen kanaal op zich. Je gebruikt ze in sales communicatie, in direct mail, bij beurzen…. Wij maken met promotionele producten productvoordelen tastbaar. Je zou daarom een promotioneel product een ‘haptical’ moeten noemen. Hapticals zijn krachtig,” aldus Hartmann.