‘Offline’ blijft belangrijk winkelkanaal want tastbaar - PromZ.be
Offline blijft belangrijk winkelkanaal want tastbaar

‘Offline’ blijft belangrijk winkelkanaal want tastbaar

Ondanks het feit dat e-commerce in ons land in 2017 sterk gegroeid is, worden nog steeds ruim 90% van alle uitgaven aan fysieke producten offline gespendeerd. Bij diensten is het aandeel van online in de verkopen echter al 64%. Dat blijkt uit gegevens die onderzoeksbureau GfK publiceerde.

Volgens GfK winkelt één op de drie consumenten offline uit routine. Ook gaat één op drie naar de fysieke winkel omdat het leuk is. “Het grote voordeel van offline winkelen blijft het tastbare element: een product zien of aanraken alvorens het te kopen is voor 6 op 10 Belgen dé reden om offline te winkelen,” aldus GfK. Wel is er sprake van een samen gaan van offline en online (‘phygital’) onder invloed van de smartphone. “36% van de Belgen doet dit om meer informatie op te zoeken over een potentiële aankoop, 16% zoekt online reviews op terwijl men in de winkel is. Deze elementen zijn steeds vaker terug te vinden op digitale schermen of online kiosken in traditionele winkels,” stipt GfK aan.

GfK wijst er wel op dat traditionele retailers “…voeling verliezen met de zogenaamde ‘leading edge consumers’, voor wie de voordelen van online winkelen vaak sterker doorwegen. Deze groep consumenten vertoont typisch winkelgedrag dat in de toekomst door de gemiddelde consument overgenomen zal worden.”