Het Amerikaanse Promotional Products Association International heeft recent de definitie van duurzaamheid voor de sector van promotionele producten aangepast aan met het oog op de evolutie ervan in de sector. Duurzaamheid is immers een belangrijk criterium in het kiezen van een promotioneel product.
PPAI zegt veel te spreken over duurzaamheid en het belang ervan voor de toekomst van de sector van promotionele producten. Daarom heeft het instituut een aangepaste definitie van duurzaamheid opgesteld: “Het maken, aankopen en distribueren van promotionele artikelen op zo’n manier dat negatieve milieu- en sociale effecten verminderen en tegelijkertijd economisch succes op de lange termijn ondersteund wordt.” PPAI hoopt hiermee de bedrijven een startpunt te geven en ook een ijkpunt als er onzekerheid of onduidelijkheid is rond duurzaamheid.
PPAI stelde de definitie bij op vraag van de leden. Een jaar geleden werd Elizabeth Wimbush directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen bij PPAI en polste bij de leden wat haar eerste stappen moesten zijn. Het antwoord was unaniem: een duidelijke definitie van duurzaamheid. Wimbush liet ook weten dat de definitie zal blijven evolueren op basis van feedback van de sector.
Ook in Europa is duurzaamheid een belangrijk criterium voor adverteerders bij de keuze van hun promotionele producten en business gifts.