Promoties voor kinderproducten in gevaar? - PromZ.be

Promoties voor kinderproducten in gevaar?

Als het aan de partij Groen ligt, komt er een einde aan het aanprijzen van producten met te veel suiker, zout of vet gericht op jongeren tot 18 jaar met populaire tv-figuren en andere ‘characters’.

Volgens de krant De Morgen werkt Groen-kamerlid Anne Dedry aan een wetsvoorstel om elke vorm van reclame voor ‘ongezonde kindervoeding’ te verbieden. Ze wil op die manier het probleem van overgewicht bij de Vlaamse jongeren aanpakken. Eén op de zes jongen tussen elf en achttien jaar kampt met overgewicht.

Groen wil een verbod op alle vormen van reclame en marketing voor ‘ongezonde voeding voor kinderen’, zowel op tv, als op smartphone-apps en online. Merchandising en character-marketing met populaire figuren (Kabouter Plop, K3…) voor ongezond voedsel stelt men ook ter discussie. (Voor gezonde voeding zou dat nog wel mogen). En ook het geven van premiums bij dergelijke voedingsproducten moet volgens Groen aan banden worden gelegd. De laatste voorstellen raken direct de sector van product media…