PromZ: ook promotionele artikelen hebben ‘reclame-nut’ - PromZ.be

PromZ: ook promotionele artikelen hebben ‘reclame-nut’

PromZ Magazine, het zusterblad van Promo-Biss in Nederland, heeft gereageerd op een boodschap van de Nederlandse reclame-industrie over het nut van reclame. De verschillende belangenorganisaties in de Nederlandse reclamewereld zijn een campagne gestart om “… een positief geluid aan de politiek laten horen over wat reclame bijdraagt aan de samenleving.” Daarin wordt echter niet gesproken over promotionele artikelen en business gifts. PromZ Magazine is daarom zo vrij geweest om “….op eigen initiatief (….) ook promotionele producten, relatiegeschenken en kerstpakketten toe te voegen: producten en een industrie die voor een groot aantal partijen van grote economische waarde zijn: ze stimuleren verkopen, ze vergroten merkbekendheid, en zorgen voor werkgelegenheid.”

PromZ stipte verder aan dat het jammer was dat de Nederlandse branchevereniging PPP (Platform Promotional Products) (de zusterorganisatie van de Belgian Association of Promotional Products) niet tot de organisaties behoort die de campagne voeren.
Het zou overigens interessant zijn om na te gaan hoeveel investeringen er gedaan worden in reclame (klassiek gesproken de ‘above the line’-campagnes, of de campagnes in de klassieke media) en in marketing-communicatie-uitingen in andere niet-klassieke media (below the line), waaronder product media (promotionele artikelen en business gifts). In het verleden is al vele malen aangetoond dat 60% van de uitgaven aan marketing communicatie in de niet-klassieke media worden gedaan.