Retail: groot aantal prijspromoties - PromZ.be
Retail- groot aantal prijspromoties

Retail: groot aantal prijspromoties

Uit cijfers van Nielsen IQ, die Gondola Academy onlangs publiceerde, blijkt dat er in de eerste vier maanden van dit jaar nog nooit zo veel promoties zijn geweest. Het gaat in dit geval om prijspromoties, waarmee de retailers consumenten in deze dure tijden aan zich willen binden.

Volgens Nielsen IQ was het aandeel van die prijspromoties in de totale omzet in de periode januari – april 19,2%. Het is de eerste maal dat dat percentage boven 19 uitkomt. Het aandeel van de prijspromoties in de totale omzet van retailers is de laatste 15 jaar toegenomen van 15,8% in 2009 naar 19,2% nu. Tijdens de corona-lock down was er een dip naar 16,4% (prijspromoties waren gedurende maart en april verboden), maar in 2021 ging het aandeel weer naar 18%. Wellicht dat het aandeel nu nog verder zal stijgen. In de media geeft men tips aan consumenten om hun uitgaven niet te hard te laten stijgen. Eén ervan is om meer dan anders de huis-aan-huisfolders van de retailers te raadplegen.

De prijspromoties worden overigens bekostigd door de fabrikanten. Hun marge wordt minder terwijl hun kosten stijgen. Bovendien hebben prijspromoties weinig ‘staying power’ als het om recall bij de consumenten gaat. Onderzoek wees enkele jaren geleden al uit dat prijspromoties eerder korte termijn werken. Consumenten herinneren zich ook minder welke merken in promoties stonden. Acties met promotionele producten werken niet alleen op de korte termijn (het is immers een manier om extra verkopen te genereren), maar ook op de lange termijn. Consumenten herinneren zich langer van wie ze een – interessant – premium hebben ontvangen. Echter, acties met product media vragen meer inzet van de retailers, terwijl prijspromoties veel minder extra werk vereisen….