Sector profiteert van voetbalkoorts - PromZ.be

Sector profiteert van voetbalkoorts

De sector van promotionele artikelen heeft geprofiteerd van de voetbalkoorts die België de laatste weken in de ban heeft, weet Michel Van Bavel, voorzitter van de Belgian Association of Promotional Products. Veel adverteerders spelen in op het WK met speciale promoties zoals Citroen dat een T-shirt cadeau geeft bij het proefrijden van een wagen, AB-Inbev met shirts en vlaggen bij bakken Jupiler of Gamma dat op 14 juni cadeau een supporterstas met inhoud doet (én nog eens 15% korting geeft). Van Bavel zegt dat “….veel mensen zich er nu van bewust geworden zijn dat een promotioneel ‘gift’ een leuk ding is.”

Wim D’haese van Samdam laat weten voor WK-artikelen meer aanvragen dan verwacht te hebben gekregen. Populair waren covers voor autospiegels, petten, pruiken, vlaggen (in menig straat wappert nu de Belgische vlag), ballen, sjaals… Hij stelde overigens wel dat er weinig Rode Duivels-partners bij de aanvragers waren. Dat betekent ook dat er niet met de beschermde benamingen en symbolen gewerkt kon worden, maar wel met de Belgische driekleur. Michel Van Bavel stipt aan dat een deel van de adverteerders aanvankelijk wat huiverachtig stond tegenover het gebruik van het Belgische zwart-geel-rood. Maar de consument reageert helemaal niet zoals gedacht in en na de verkiezingsstrijd waarin het Vlaamse NVA een grote overwinning boekte. Van Bavel: “Voetbal is helemaal anders dan politiek. Met de verkiezingen waren er veel mensen sceptisch, maar het is toch goed gekomen.” Vandaar dat hij durft te zeggen dat het promotioneel inspelen op de Europese kampioenschappen voetbal over twee jaar nog veel meer zal gebeuren dan nu het geval is met het WK.?Wim D’haese zegt dat er veel concurrentie was, ook van retailers. Veel winkels en retailketens hebben inderdaad ook zwart-geel-rode supporterartikelen in hun gewone assortiment opgenomen en pakken daar op hun folders flink mee uit. In de winkels is er dus een ‘strijd’ tussen de gratis premiums bij een product en haast identieke artikelen (maar dan niet gepersonaliseerd) waarvoor betaald moet worden. Van Bavel: “Natuurlijk ben je dan geneigd om het premium te nemen. Je gaat zo’n supporterartikel niet kopen als je het ook kunt krijgen bij een bak bier.”