Tijd voor terug naar school-acties - PromZ.be

Tijd voor terug naar school-acties

‘Terug naar school’ is voor marketeers een van de belangrijkste periodes op de communicatiekalender in het jaar. Dat gaat vooral op in de sector van de fast moving consumer goods die tijdens de terug naar school-tijd veel acties doen met product media gericht naar kinderen én naar hun ouders. De zomervakantie laat nog twee maanden op zich wachten, maar momenteel is het de periode dat veel acties afgerond moeten worden.

Distributeurs die door Promo-Biss gecontacteerd zijn, zeggen dat bedrijven vaak nog op de laatste minuut komen. Dat betekent dat custom-made producten moeilijk haalbaar zijn en er met stock-producten gewerkt moet worden. Hun ervaring is ook dat hoe groter de bedrijven zijn, hoe meer ze op tijd komen met hun aanvragen en bestellingen en hoe kleiner, hoe later. “De grote bedrijven hebben zich er ook op georganiseerd en hebben de budgetten in jaarprogramma’s vastgelegd,” heet het. Thibaut Fontaine, ceo van MCS Kick & Rush, wijst erop dat voor veel van zijn klanten uit de sector van de fast moving consumer goods ‘terug naar school’ strategisch is. “In de periode van back to school willen die bedrijven graag promoties doen voor hun nieuwe producten en ervoor zorgen dat de kinderen die nieuwe producten proeven. Ze maken dan een grote kans dat de kinderen hun producten het hele jaar door willen hebben,” zegt hij.
Een uitgebreid artikel over ‘Terug naar school’ verschijnt in het mei-nummer van Promo-Biss.