Trend: ‘nostalgia’ marketing - PromZ.be
Trend nostalgia marketing

Trend: ‘nostalgia’ marketing

E-marketer signaleert in deze coronatijden een (digitaal) trendje: nostalgia marketing. In tijden van zoom-vergaderingen en online-leven verlangen de mensen terug naar het ‘normale’ leven van vòòr de pandemie. Adverteerders spelen er op in. Biedt nostalgia marketing ook kansen voor product media?

Nostalgie was een fenomeen dat ook al de kop opstak direct na ‘9/11’ en in de crisis van de jaren dertig in de vorige eeuw, stipt E-marketer aan. En nu – tijdens de corona-pandemie – is dat ook te zien in marketing. 71% van de Amerikanen liet in onderzoek (uitgevoerd door OnePoll) weten weer meer videospelletjes te zijn gaan spelen sinds de pandemie begonnen is. En één op de drie zei daarvoor klassiekers uit de jeugdjaren gekozen te hebben. Verzamelaars van polshorloges zoeken exemplaren van Swatch en Casio G-Shocks, style-icons uit de jaren negentig. De drive-in theaters zijn weer in en ook de verkopen van baseball-kaarten (te vergelijken met voetbalkaartjes in onze contreien) zitten in de lift. Adverteerders in de VS pikten recent al in op de trend met jaren zeventig en jaren negentig producten en uitingen.

Trek je dat door naar product media dan zijn er ook mogelijkheden: voetbalkaartjes, ‘gewone’ balpennen, IceWatch-horloges en – waarom niet – flippo’s…

Een en ander betekent overigens niet dat de (jonge) consumenten de high tech van nu loslaten. E-marketer stelt dat de moderne technologie een terugkeer naar de nostaligische geneugten mogelijk maakt. De consumenten zullen niet afzien van hun internet-, smartphones- en Netflix-abonnementen.