Versoepeling evenementen: neemt vraag naar product media toe? - PromZ.be

Versoepeling evenementen: neemt vraag naar product media toe?

Sinds begin juli zijn de coronamaatregelen versoepeld en zijn onder voorwaarden ook weer evenementen mogelijk. Evenementen bieden de mogelijkheid om product media in te zetten. Vooral promotioneel textiel voor de ‘crews’ is gevraagd.

Normaal staat een zomer bol van de massa-evenementen, vooral (meerdaagse) muziekfestivals. Klassiek is ook dat er dan product media rond aangekocht worden: promotioneel textiel voor de crews, merchandising-artikelen voor de bezoekers en give-aways van sponsors voor festivalgangers. Corona heeft echter roet in het eten gegooid en de grote evenementen zijn (nog) niet door kunnen gaan.

Sinds begin vorige maand heeft de regering echter versoepelingen doorgevoerd, die maken dat evenementen binnen en buiten onder bepaalde voorwaarden door kunnen gaan. Binnen kunnen er maximaal 2.000 bezoekers toegelaten worden (4.000 voor testevenementen) en buiten mogen 5.000 aanwezigen zijn. Toegang kan alleen met een Covid Safe Ticket.

Hebben die versoepelingen ook een invloed op de aankoop van product media door organisatoren en sponsors? Is er sinds die versoepelingen een toegenomen vraag? “Er is zeker vraag naar producten voor evenementen,” aldus Patrick Notteboom (Maximum Imag) “en bij ons vooral in textiel (T-shirts, sweaters, hoodies,….). Men schrikt wel enorm van de sterk gestegen prijzen ten opzichte van 2019. Duurdere grondstoffen en transport zijn daar de oorzaak van.” Bij Van Bavel Enjoy Giving merkt men een rustig toenemende vraag. “Het is geen stormloop,” aldus Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving). “Er zijn wel veel aanvragen maar bestellingen vallen mondjesmaat.” Vooral voor evenementen in september en oktober krijgt het bedrijf aanvragen. Voor juli en augustus was het rustig.

De aanvragen voor textiel komen vooral van de organisatoren die hun crew uniform willen aankleden. “Bijna elke organisatie heeft die nodig,” weet Van Bavel. Ook sponsors vragen naar promotioneel textiel. En bij last minute aanvragen kunnen de kledingstukken nog altijd geborduurd of bedrukt worden.

Hoe belangrijk zijn overigens evenementen voor de omzet van distributeurs van product media? Voor Maximum Image betekenen die een klein percentage in de omzet. Patrick Notteboom stipt aan dat vooral lokale organisaties komen aankloppen. “Zoals Crammerock en Lokerse Feesten. Het punt is dat er dan meestal ook naar sponsoring gevraagd wordt waardoor het project dus ook voor ons PR of reclame kan betekenen…. De marge gaat dan op in sponsoring.” Michel Van Bavel houdt er een andere mening op na. “Evenementen houden altijd grote bestellingen in, dus is het wel een belangrijk voor onze omzet. We werken voor verschillende grote event-bedrijven.”