Voedingssector: strengere regels voor reclame naar kinderen - PromZ.be
promo kinderen

Voedingssector: strengere regels voor reclame naar kinderen

Vanaf 1 juni aanstaande gelden er nieuwe regels voor marketingactiviteiten gericht naar kinderen. Dan zal de nieuwe reclamecode voor voedingsmiddelen van toepassing worden. De ‘Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame’ (JEP) zal toezien op de naleving ervan.

De nieuwe reclamecode betekent dat zelfregulerende beperkingen in het kader van marketingcommunicatie naar kinderen voor alle bedrijven in de voedingssector gelden. Sinds 2012 was er immers al de zogenaamde Belgian Pledge. Dat was een initiatief van 53 individuele bedrijven die zich engageerden om marketing naar kinderen te beperken tot producten die voldoen aan specifieke nutritionele criteria. Die Belgian Pledge evolueerde de voorbije jaren, met onder andere strengere criteria en een uitbreiding naar sociale media en influencers. De Belgian Pledge wordt op 1 juni geïntegreerd in Nieuwe Reclamecode voor voedingsmiddelen. Daardoor zullen de regels van toepassing zijn op alle voedingsbedrijven en handelaars die reclame maken voor hun voeding en dranken op de Belgische markt. De Nieuwe Reclamecode zal dus zowel de algemene principes als de beperking voor marketing naar kinderen bevatten, zo liet men recent weten.

De code bepaalt onder meer de leeftijdsgrens voor reclame gericht op kinderen. Die wordt 13 jaar. Verder gelden de regels voor alle programma’s waarbij ten minste 30% van de doelgroep uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat (op dit moment is het nog 35%). Voor vleesproducten, (zoete en hartige) koekjes, cakes en graanrepen komen er strengere criteria. Bedrijven mogen niet langer reclame maken gericht tot kinderen voor ijs en chips. Die beperking was al van kracht voor frisdranken en producten op basis van suiker (waaronder chocolade).

Promoties

Ook voor promotionele activiteiten zijn er regels als kinderen tot de doelgroep behoren. Bij aanbiedingen van promotionele verkopen bestemd voor kinderen moeten “…de voorwaarden van het aanbod van de premie of van de wedstrijd in een voor de kinderen begrijpelijke taal worden aangekondigd. De adverteerders moeten ernaar streven om zeker te zijn dat de kinderen een goed begrip hebben van de producten die desgevallend moeten worden aangekocht om een premie te ontvangen en wat betreft wedstrijden, van de voorwaarden tot deelname, het soort prijzen en de winstkansen.”

kinder promo