Vooruitzichten 2018: sector staat voor grote veranderingen - PromZ.be
smartwatch

Vooruitzichten 2018: sector staat voor grote veranderingen

Eppi, het internationale vakblad voor promotionele producten, stelt dat de sector van product media in 2018 voor grote veranderingen staat. Het baseert zich daarvoor op gesprekken met distributeurs en leveranciers in diverse Europese landen.

Eppi schetst een aantal trends die zich in 2018 zullen doorzetten zoals verdere internationalisering, kleinere aantallen per bestelling, veranderend bestelgedrag bij eindklanten, het belang van MVO en de populariteit van techno-producten. Bij leveranciers en distributeurs was er vorig jaar al een beweging naar internationale consolidatie. Grote multinationale klanten wensen dezelfde service van distributeurs in meerdere landen. De sector reageert daarop door in verschillende landen filialen op te zetten. Bij leveranciers is er dan sprake van samensmeltingen op internationaal niveau.

Een andere trend is dat de gemiddelde ordergrootte daalt. De bedrijven krijgen meer kleine en middelgrote bestellingen die ook snel geleverd moeten worden. Enerzijds is er sprake van late beslissingen bij de bedrijven als het gaat om het aankopen product media. Anderzijds is er met het ‘ik wil het nù’ sprake van een mentaliteitswijziging bij die bedrijven. Dat laatste wordt ook in de hand gewerkt door twintigers en dertigers die als consument gewend zijn om online aankopen te doen (vandaag besteld, morgen geleverd). Zij willen daarom eenzelfde ervaring in een business-to-business omgeving. Meer en meer distributeurs moeten dus hun webshop upgraden.

Compliance en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen blijven twee belangrijke thema’s voor het bedrijfsleven, dus ook voor de sector van promotionele artikelen. Er zijn steeds meer Europese en internationale richtlijnen en zeker de grote bedrijven zijn heel gevoelig voor mogelijke risico’s rond compliance en MVO. Een van de door Eppi geïnterviewde personen zei het heel krachtig: “Compliance is de grootste bedreiging voor onze sector. Als we die negeren, lopen we het risico dat onze klanten opteren voor het investeren in andere media.”

Tenslotte: technologische producten (digitale gadgets, wearables als smartwatches en fitness trackers, en ‘pientere’ accessoires voor de woning) blijven populair bij de afnemers.