Zijn er nog acties met promotionele producten, met product media? Misschien een vreemde vraag maar een blik op de ‘Promowatch’ van de afgelopen weken leert dat er in de retail weinig van dergelijke acties zijn. En vergeleken met voorgaande jaren zijn er zeker minder premium-acties.
De vraag is wat daar de verklaring voor kan zijn. Werken ze soms niet? Studies (zie www.bapp.be/nl/studies/) hebben door de jaren heen juist uitgewezen dat acties met een cadeautje wel degelijk effect hebben, zowel op de korte termijn (sales) als op de lange termijn (imago). Consumenten houden premiums lang (soms meer dan een jaar) bij. Wie rondkijkt, ziet ze ook: balpennen, boodschappentassen, sleutelhangers, vlaggen (bij het EK-voetbal waren nog Jupiler-vlaggen van EK 2016 te zien!).
Adverteerders, vooral die in de fast moving consumer goods, voeren nog altijd veel promoties, maar het zijn dan voornamelijk prijspromoties. De folders van de retailers staan er vol van. Voor de retailer is dat interessant, want de korting wordt bedongen bij en dus betaalt door de merkfabrikant. En het kan snel gaan, een kwestie van weken. Op korte termijn werken die acties, maar als de volgende keer een concurrent eenzelfde prijskorting biedt, zijn de consumenten de eerste alweer vergeten.
Voor retailers zijn prijsacties ook makkelijker dan een actie met product media. Want die vraagt handling, zowel in de magazijnen als in de winkel. Een actie met een premium vraagt van de adverteerder ook meer werk en tijd: plannen, bestellen, verdelen.
Wellicht zijn er nu ook leveringsproblemen: containers zijn sinds de corona-pandemie moeilijker vast te krijgen. En die heb je nodig als je producten in grote hoeveelheden in China laat produceren en die op tijd hier wil krijgen. Misschien speelt ook duurzaamheid mee: consumenten stellen vragen bij plastiek producten, evenals marketeers die een ‘groen’ imago belangrijk vinden.
Het is aan de sector om adverteerders te overtuigen van de troeven van product media…