We moeten de taal van marketeers begrijpen - PromZ.be

We moeten de taal van marketeers begrijpen

De Belgian Association of Promotional Products positioneert promotionele artikelen en business gifts tegenwoordig als ‘product media’. De Zweedse Cecilia Grahn Nyd, marketing manager van MEC Gruppen, is voortrekker op dat gebied. “We verkopen geen items, maar communicatie,” is haar stelling. BAPP nodigde Grahn Nyd uit om een presentatie te geven over de plaats van product media in de marketingmix. Promo-Biss sprak met haar.

 

Zo’n acht jaar geleden was Cecilia Grahn Nyd nog actief in de reclamewereld waar ze key-account manager in een reclamebureau was. Maar na bijna twintig jaar bij reclamebureaus stapte ze over naar het familiebedrijf MEC Gruppen, een leverancier in de sector van promotionele producten en business gifts. “Mijn vader die het bedrijf dertig jaar geleden startte, zocht een marketing manager. Hij vroeg me heel vriendelijk: ‘Wat denk je, zal ik de advertentie in de krant zetten of wil je die eerst lezen’. Ik had toen net mijn eerste kind en ik dacht: ‘Het zou interessant zijn om te weten waar de familie zoveel inspanning voor heeft gedaan. Als entrepreneur leeft de hele familie mee met het bedrijf. Dat was een goede gelegenheid.”

 

Sindsdien is ze met haar kennis over reclame, de reclamewereld én over de marketeers aan klantenkant aan de slag in de promotionele wereld. In de reclamesector draaide en draait het in het discours met de marketeers over merkwaarden. In de promotionele wereld “…ging het enkel om het product. Tenminste dat is wat ik aanvoelde bij de distributeurs. De vragen die ik meestal kreeg op een beurs waren: ‘wat heb je aan nieuwe artikelen en wat is de prijs?’. Dat zijn de twee meest irrelevante vragen als je de klant ontmoet. Je moet andersom starten: wat heeft mijn klant nodig en wat gaat er door zijn hoofd? Dat is ook de manier waarop een reclamebureau denkt.”

 

Lees de rest van dit artikel in Promo-Biss Nr. 3-2015