Werken product media bij ‘evenementen’ nog? - PromZ.be

Werken product media bij ‘evenementen’ nog?

Eind deze maand is het ‘Halloween’, het uit de angelsaksische landen overgewaaide griezelevenement. Pikken bedrijven daarop in?

Wie nu in de folders van de supermarkten kijkt, ziet veel aanbiedingen voor artikelen om aan het einde van deze maand Halloween te vieren, het griezelfeest dat de laatste jaren ook in onze contreien meer en meer ingeburgerd raakt. Enkele jaren geleden sprongen ook adverteerders op de kar van Halloween met onder andere product media. Maar waar retailers wél inhaken op het feest met aanbiedingen voor Halloween-artikelen, zijn     adverteerders minder actief met promotionele inhakers, zo blijkt ook uit de PromoWatch van PromZ-be. En distributeurs krijgen ook niet veel aanvragen voor promotionele Halloween-producten. “Waarschijnlijk is dat geen trend in het zuiden van het land,” laat Fabrice Casul van MLD Concept. En Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) stelt: “Halloween is een niche en ook maar één dag. Daar zijn de bedrijven minder happig op.”

Lange duur
De afgelopen periode heeft een aantal evenementen gehad zoals ‘Terug naar school’, ‘Het Weekend/Dag van de Klant’, ‘Werelddierendag’ en ‘Open Bedrijvendag’. Voor het ‘Weekend/Dag van de Klant’ werd er in de radiospotjes ter promotie van het evenement gesproken over ‘attenties’ die de klanten zouden krijgen bij hun bezoek aan de winkel. Er waren wel enkele product media (bijvoorbeeld een kalender bij supermarkt InterMarché), maar vaak ging het om snoepjes en koekjes… “Er is weinig animo voor deze dagen. En voor de ‘Dag van de Klant’ gebruikten veel bedrijven hun eigen producten,” licht Michel Van Bavel toe.

De genoemde evenementen waren vooral eendags- en weekendgebeurtenissen. Evenementen van langere duur zijn tot nu toe wel interessant gebleken om op in te spelen met promotionele artikelen. Europese en wereldkampioenschappen voetbal zijn daar voorbeelden van. Daar speelt ook mee dat sponsors van de nationale teams hun ondersteuning extra kracht kunnen bijzetten met product media. Voor volgend jaar staat er weer een EK Voetbal op de kalender. Dat wordt in Duitsland gespeeld van 14 juni tot en met 14 juli 2024.