WK-koorts neemt toe - PromZ.be
WK-koorts neemt toe

WK-koorts neemt toe

Het heeft lang geduurd maar met nog amper een week te gaan voor het wereldkampioenschap voetbal in Rusland (dat start op 14 juni en doorloopt tot en let 15 juli) stijgt de WK-koorts in ons land. Niet alleen bij de supporters, ook bij bedrijven die er promotioneel op inspelen.

Uit de ‘Promo-watch’ van Promz.be, waarin wekelijks de aanbiedingen met product media worden bijgehouden, blijkt dat na midden april de acties met op voetbal inhakende promotionele producten stilaan zijn begonnen. Vooral Carrefour en Cora/Match trokken de WK-promoties op gang met langlopende acties: Carrefour als partner van de Rode Duivels met het speciale Panini Rode Duivelsalbum, Cora met een actie waarbij een gepersonaliseerd voetbal-T-shirt te winnen is. Rode Duivels-partners Coca-Cola en ING werden eind april ook actief met een voetbalaccessoire (Coca-Cola) en met een mascotte (ING – bij opening van een rekening).

Het lijkt erop dat veel adverteerders in mei afgewacht hebben tot na de vrije dagen van die maand: vooral sinds de derde week van mei is het aantal acties toegenomen, zowel van Rode Duivels-partners als van bedrijven die het wereldkampioenschap aangrijpen om algemene voetbalacties te voeren. Rode Duivels-partner Jupiler/Belgium is vorige maand al actief geweest items als voetballen, shorts en vlaggen. M&M’s en Maltesers (producten van Rode Duivels-partner Mars) hebben een wedstrijd waarbij een Rode Duivels-T-shirt te winnen is. Het Laatste Nieuws bood tegen bijbetaling een Rode Duivelsmuts aan bij de krant van 2 juni. Pampers, Benckiser, Zwan en JBC en zijn algemene voetbalproducten actief.

Bij de distributeurs van promotionele artikelen is te horen dat de WK-acties wat moeilijk op gang kwamen. Daarbij wees er één ook naar de Koninklijke Belgische Voetbalbond die erg streng is als het gaat om het gebruik van ‘duivels’-gadgets en zo adverteerders bevreesd zou hebben gemaakt. Retailketen Zeeman merkte dat ook toen die in mei ‘voorspelsokken’ in de verkoop bracht. Dat zijn sokken waarmee de drager ‘zijn’ verwachte uitslag van de wedstrijden van de Rode Duivels kon aangeven. Men had op die sokken ‘Red Devils’ gezet in de veronderstelling dat enkel de termen ‘Rode Duivels’ en ‘Diables Rouges’ beschermd waren en niet ‘Red Devils’. Als Zeeman er ‘Belgium’ opgezet had, was er geen enkel probleem geweest. Nu moesten de sokken uit de rekken… In Frankrijk en Duitsland loopt ook een dergelijke actie met nationale voorspelsokken. Daar hebben zich geen Belgische toestanden voorgedaan.